Öböl-szindróma

Szabó Gábor
részvény portfolió menedzser

A világ egyik legdrágább költségtakarékossági kísérlete- valószínűleg így lehetne jellemezni az április 20-án bekövetkezett fúrótorony-balesetet, amely Kárpát-medence mérető olajfoltot hagyott a Mexikói-öbölben. A szennyezés jelenlegi mértéke sokszorosan felülmúlja az Exxon Valdez tanker két évtizeddel ezelőtti balesetét, amely során közel negyedmillió hordó nyersolaj ömlött a kaliforniai partok közelében az óceánba. Fontos különbség ugyanakkor, hogy míg a tankerbaleseteknél a hajó kapacitása egy természetes felső korlátként szolgál, addig a mélytengeri kutaknál az okozott szennyezés mértéke közel korlátlan mértéket ölthet.

A jelenleg ismert adatok alapján egyelőre csak találgatni lehet, hogy a túlbiztosítások ellenére pontosan milyen mulasztások és konstrukciós hibák vezethettek az áprilisi balesethez, amely következtében a megrongálódott kútfőből a nyersolaj azóta is ömlik a Mexikói-öbölbe. Iparági vélekedések szerint a túlzott mértékű költségtakarékosság része lehetett az aránytalanná váló kockázatvállalásnak, elképzelhető ugyanakkor, hogy a későbbiekben csak részben igazolódik be ez a gyanú és a hanyagság legalább ennyire hozzájárulhatott az eseményekhez. A BP mindenesetre nem áll jól, mivel előkerült a társaság egyik mérnökének levele, amelyben az elegánsnak aligha mondható ’jó lesz ez így is’ tartalmú jóváhagyást adta a szokásosnál kevésbé alapos kútlezárási munkálatokra.

[…]

A teljes kitekintést itt találja:




Mindig rendelkezésére állunk.
06-1-477-4814
Munkanapokon: 8-16h
Hosszított panaszbejelentés: hétfő 8-20h
06-1-477-4814
külföldről hívható szám